Hösten 2021 (uppdaterat 2021-10-16)

Torsdag 4/11 – Caféträff IRL

Nu äntligen kan OCD-föreningen Göteborgsregionen meddela att den återupptar de uppskattade caféträffarna. Vi träffas som vanligt igen över en fika och fina samtal.

Våra digitala träffar har fungerat fint, men det är något visst med att träffas IRL och få tillfälle att dela tankar, erfarenheter och funderingar med andra kring OCD. Att få möjlighet att möta andra som har liknande svårigheter känns ofta som en lättnad. Att få samtala med människor som kan förstå och som inte dömer ger ofta en positiv inverkan på OCD:n. Vi är därför jätteglada att kunna ta upp vanliga träffar igen och hoppas att ni har längtat lika mycket som vi har gjort.

Denna gång träffas vi i en lokal hos Göteborgs FöreningsCenter, vilken ligger i samma uppgång som vårt eget kansli, i närheten av Järntorget.

Adress till möteslokalen:
Göteborgs FöreningsCenter, GFC
Mellangatan 1, vån 1

Ni är hjärtligt välkomna torsdagen den 4 november 2021 kl. 18.00-20.00.

Vill ni ses anmäler ni er via e-post till: ocdforeningengoteborg@gmail.com
I anmälan anger ni också om ni har några speciella önskemål gällande fikan, såsom allergi, vegetarian, vegan m.m. Anmälan vill vi ha in senast måndagen den 1 november 2021.

VÄLKOMNA!
Hoppas vi ses!

Hälsningar
Anna, Hanna och Kristin

Torsdag 30/9 – Digital caféträff

Hoppas att ni har haft en härlig sommar och tidig höst. Nu tänkte vi starta igång med våra caféträffar igen. Då Folkhälsomyndighetens restriktioner sannolikt hävs den 29 september 2021 hoppas vi att vi längre fram i höst kan ses IRL igen.

Då behovet av att träffas är stort tänkte vi starta med en digital träff, på samma sätt som vi har haft under pågående pandemi.
Träffen är ett tillfälle för oss att dela med oss av och ta del av varandras upplevelser och erfarenheter kring hur det är att leva med OCD.

Ni är hjärtligt välkomna torsdagen den 30 september 2021 kl. 18.30-20.00.

Vill ni delta vänligen anmäl er senast tisdagen den 28 september 2021. Anmälan gör ni via e-post ocdforeningengoteborg@gmail.com

VÄLKOMNA!

Anna, Hanna och Kristin

Måndag 20/9 – Digital föreläsning: ”Så hanterar du livet med ocd och högkänslighet”

Hur vanligt är högkänslighet och vad som kännetecknar en högkänslig personlighet? Josefine Henriksson har personlig erfarenhet av både högkänslighet och ocd. Hon arbetar idag som diplomerad samtalsterapeut, och kommer att prata om styrkor och utmaningar för en högkänslig person samt hjälpsamma verktyg för hur man kan må bra och hitta ett hållbart sätt att leva.

Josefin Henriksson håller kurser, retreats, föreläsningar och enskilda vägledningssamtal kring högkänslighet, högkänsliga barn och stresshantering för högkänsliga. Hon har även två poddar; ”Podden om högkänsliga barn” och ”På djupet med systrarna hsp”.

När? Måndag 20/9 kl 18.00–19.30

Anmäl dig här

OBS att denna föreläsning inte spelas in, så den kan alltså inte ses i efterhand.

Måndag 4/10 – Digital föreläsning: ”Så lever vi med ocd”

Hur är det att leva med tvångssyndrom? Hur påverkar det studier, arbete, familjeliv och relationer? I ett panelsamtal pratar några medlemmar i Svenska OCD-förbundet om sin syn på ocd och hur de upplever det.
Moderator: Klas Lionell.

När? Måndag 4/10 kl 18.00–19.30

Anmäl dig här

Måndag 18/10 – Digital föreläsning: ”Rensa därhemma – praktisk guide för dig med samlarproblematik”

Går du i behandling för samlarsyndrom, eller är anhörig till någon som gör det? Då kan det vara dags att även ta tag i den praktiska biten med att rensa bland ägodelarna. I den här föreläsningen berättar ordningskonsulten och beteendevetaren Nina Strandberg om sin metod för att rensa och skapa ordning i hemmet. Du får höra bland annat om våra vanligaste tankevurpor samt lösningarna på dessa, psykologiska förklaringar till varför röra och för mycket saker uppstår samt alternativa sätt att förhålla sig till ägodelar. Det bjuds också på tips kring specifika ordningsproblem vid samlarsyndrom, och kunskap om att lägga upp en handlingsplan i ett röjningsprojekt.

Läs mer om Nina på www.ninastrandberg.se

När? Måndag 18/10 kl 18.00–19.30

Anmäl dig här

Info angående inplanerade möten och föreläsningar

Pga av nya rekommendationer från folkhälsomyndigheten ställer OCD-föreningen Göteborgsregionen in alla möten tillsvidare. Se info från Göteborgs stad, klicka här.

Styrelsen arbetar för hur vi ska gå vidare och lägger ut information på hemsidan.